top of page
  • תמונת הסופר/תסטודיו דפני מוצרי עץ מעוצבים

מתכוננים לקראת שנת לימודים מאתגרת? הכנו לכם רשימת טיפים לעיצוב חדר ילדים מושלם

עודכן: 6 ביוני 2023

שנת הלימודים עוד רגע כאן, אז פניתי למיכל אילוז קמה, מדריכת הורים בגישת אדלר וחשבנו יחד איך לשלב את עיצוב החדר, תוך שמירה על סביבת לימודים מותאמת ושיתוף הילדים בבחירות שלנו כל התשובות ממש פה .


"אדלר האמין שמטרת העל של האדם היא הצורך בתחושת שייכות. ילד צריך ורוצה מאוד להרגיש שהוא שייך, שרואים אותו, שהוא אהוב, בעל ערך ומשמעותי במשפחתו, אומרת אילוז קמה, לכן כדאי וחשוב לשתף את הילד בעיצוב החדר שלו, לחשוב ולתכנן יחד אתו, כמובן במידה שמתאימה לנו ההורים ובהתאם לגיל הילד".


צילום: רותם רוזנאי


"כשאנחנו מזמינים את הילד לעצב אתנו את חדרו, משימה שיכולה להיות סופר כיפית ומעניינת כשלעצמה, אנחנו בעצם אומרים לו, דעתך ורצונותיך חשובים לנו, אנחנו זקוקים לעזרה ולתרומה שלך. זו יכולה להיות תחושה אדירה עבורו, תחושה של סיפוק ומסוגלות, שהוא לגמרי שווה בין שווים".

דרך נוספת שמראה לילד שאנחנו רואים אותו ואת צרכיו היא עיצוב החדר באופן מותאם ונגיש לו, ספרים וצעצועים בגובה העיניים, ריהוט מותאם ונוח. זו הפינה שלו, הממלכה שלו שיכולה לשקף את כישוריו, העדפותיו ובחירותיו.


זה לא אומר שכל הצעה או בקשה שלו תתקבלנה באופן מידי,אומרת אילוז קמה, וגם לא שתהיה לו בלעדיות בבחירת הריהוט, צבע הקירות או הווילונות. משמעות הדבר שהוא יכול להיות שותף בהחלטות- באלו שנרצה שיהיה - ושקיימת מערכת שיקולים שיש להתחשב בה, תקציב, רצונותיהם של אחרים, מגבלות מקום ועוד. למעשה, הילד מתאמן פה בדחיית סיפוקים, מגלה אחריות, לומד לשתף פעולה ולהתחשב במצב ובצרכים של יתר בני הבית".


מדף עץ

צילום: רותם רוזנאי


על הקירות: תמונות או ציורים?

קרה לכם באסיפת הורים - ילדים בגן או בכיתה, שהילד שלכם אחז בידכם והוביל אתכם ישירות לקיר היצירה? הרבה ילדים אוהבים להפגין את היכולות שלהם בפני האנשים החשובים להם(בעצם גם אנחנו המבוגרים, לא?). הם מצפים להתפעלות, הם זקוקים לעידוד ולמילים טובות מהוריהם, הם מבקשים הכרה ביכולות שלהם.


"כדי לגדל ילד בעל דימוי עצמי גבוה, שאוהב ומאמין בעצמו, חשוב שנייצר לו רצף של חוויות מעודדות" אומרת אילוז קמה ומוסיפה "אחת מהדרכים היא לעזור לו לממש את היכולות הייחודיות שלו ולאפשר לו להביא אותן לידי ביטוי. אם הוא אוהב לצייר אפשר לייעד פינה בחדר לתליית ציוריו על הקיר. כדאי לאפשר לו בחירה ולשאול אותו אלו ציורים ירצה לתלות .רצוי גם לשוחח על הציורים ולומר לו מה אנחנו אוהבים בהם.


על אותו משקל, אם הילד חובב ספורט אפשר לשלב אלמנטים מעולם הספורט בחדרו או אם יש רקדנית בבית, להשתמש בזה בקונספט העיצובי של החלל בחדר.

חדר ילדים מעוצב
עיצוב בחדר ילדים

צילום: רותם רוזנאי


נכון, ייתכן שהדפס צבעוני או תמונה בהזמנה מהרשת יתאימו יותר לעיצוב של החדר, יחד עם זאת, עצם הצגת יצירה של הילד בחדר, יש בה אמירה של פרגון ועידוד, מעבר להכרה. וכמה שזה ישמח את הילד שלכם. למעשה, כשאנחנו לוקחים בחשבון את התחביבים והכישורים של הילד כחלק מעיצוב החדר ומקצים לכך מקום, אנחנו עוזרים לו להרגיש בעל ערך ויכולת. אנחנו מעודדים אותו להמשיך ולפתח את הכישורים שלו.

בחירת הצבעים בחדר הילדים

בתרבות השפע בה אנו חיים, הילדים שלנו נחשפים להמון גירויים והסחות דעת. שטף של צעצועים, גאדג'טים, ממתקים באריזות צבעוניות מרשרשות, מסכי ענק בהן מתחלפות תמונות בקצב מסחרר ועוד. בהצפה שכזו, חשוב שנתכנן עבור הילד שלנו סביבת למידה תומכת ומעודדת שתהייה מזמינה ותאפשר שהייה נעימה.

מחקרים מראים שלצבעים יש השפעה על יכולת הריכוז, הפרודוקטיביות ומצב הרוח. שימוש בפלטת צבעים מאוזנת בסביבת הלמידה של ילדיכם, תוכל גם היא למנוע עומס ויזואלי ותחושתי.



צילום: דנה לוגסי ביטון


ומה לגבי שולחן כתיבה בחדר הילד, האם הוא חיוני או מיותר?

"זו שאלה שלא מעט הורים שואלים את עצמם כחלק מההיערכות לכיתה א'. האם הילד שלנו זקוק לשולחן משלו או שמא יוכל להסתפק בשולחן האוכל הביתי או בפינת המשפחה?


לדעת אילוז קמה, התשובה אינה חד משמעית ותלויה באווירה המשפחתית, בשגרת הבית, בדרכי החינוך בהם בחרו ההורים ובילד.

"המון ילדים זקוקים לשקט על מנת ללמוד ולהתרכז. הטלוויזיה בסלון, שקשוק הסירים במטבח ורעשים שמייצרים בני המשפחה כחלק משגרת הבית, יכולים להוות עבורם גירויים סביבתיים שמקשים על הלמידה. בנוסף, ישנם הורים שמעדיפים שילדיהם ילמדו במקום המיועד ללמידה, כחלק מהקניית הרגלים, גבולות וסדר שהם רוצים להנהיג בבית. לפיכך, פינה שקטה ומאורגנת בחדר הילדים, יכולה לתת כאן מענה ושגרת למידה. ישנן גם משפחות בהן הילדים יעדיפו ללמוד במטבח, עם רעשי רקע, על נדנדה בגינה, על המיטה בחדר או כל פינה אחרת שאינה לאו דווקא סביב שולחן. ההמלצה שלי, אומרת אילוז קמה, לא חייבים לרוץ ולקנות שולחן כתיבה ביום הראשון ללימודים. כדאי לבדוק את ההעדפות של הילד, מה נוח ומתאים לו. אפשר לייעד בחדר פינה שקטה ללימודים על פי בחירתו ובהמשך, במידת הצורך להוסיף שולחן.


אם מחליטים לרכוש שולחן כתיבה לחדר הילד, חשוב לבחור כזה שיתאים למידותיו, על מנת שירגיש בנוח ללמוד. חשוב לארגן מקומות אחסון מותאמים שעוזרים לייצר מראה מסודר ומאוורר שנעים לעין וליצור סביבה הרמונית שתחסוך גירויים והסחות דעת ובמקביל שהילד יכול לארגן את הציוד לבית הספר בעצמו" .




חדרי ילדים מעוצבים
רעינות וטיפים לעיצוב

צילום: אלעד גרשגורן


בסופו של דבר , חשוב שלאורך התהליך כולו נעודד את הילד, נציין בפניו את יכולותיו ונראה לו שאנחנו מאמינים בו ובכך נסייע לו לבסס תחושת שייכות טובה.


מיכל אילוז קמה

מדריכת הורים בגישת אדלר

הנחייה פרטנית והנחיית קבוצות

טלפון: 0547747230



“סטודיו דפני”, היא חנות אינטרנטית המציעה מגוון פריטים מיוחדים לבית. כל הפריטים מיוצרים בעבודת יד בסטודיו בכרמיאל  אליו אני מגיעה מדי בוקר . המוצרים הפכו עם הזמן לקולקציה מגובשת ושימושית להלבשת הבית.

בסופו של דבר האקססוריז הם הפריטים הקטנים שתמיד משדרגים ועושים את ההבדל.


לראות עוד אקססוריז ופריטים משלימים לבית מוזמנים לחנות האונליין שלי:




נעים מאד,

תודה שבאתם לבקר אלינור.




bottom of page